Priser:

Priser i svenska kronor (SEK) är de gällande. Moms ingår i priset med f.n. 25%. Frakt tillkommer på order under 500 kr, läs mer under ”Frakt” nedan. Vid leverans till länder och områden som inte omfattas av EUs skattesamarbete dras den svenska momsen av från priset. Tänk på att ange rätt land när du registrerar dig som kund.

Betalningsalternativ:

Alla varor förblir Alpaca of Swedens egendom tills dess full betalning erlagts. Betalning kan göras på flera olika sätt:

Faktura:
Faktureringsavgift tillkommer på 29 kr. Du anger ditt personnummer för kreditkontroll. Betalningsvilkor är 14 dagar.

Fakturorna sköts av Wordline och Walley. När du väljer att betala mot faktura sker en kreditupplysning på personnumret och en jämförelse mellan folkbokföringsadress och leveransadressen görs för att säkerställa att personen verkligen är den han/hon utsäger sig för att vara. Detta medför att om du vill leverera din beställning till en annan adress än folkbokföringsadressen måste du ange en annan leveransadress. Detta finner Du ett extra adressfält för i kassasteget. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag, f.n. 50 kr, samt dröjsmålsränta.

Delbetalning:

Genom vårt samarbete med Walley kan vi erbjuda privatpersoner att teckna ett kontokreditavtal och därmed delbetala dina köp. I kassan väljer du delbetalning och hur många månader du vill dela upp betalningen på. Du kan när som helst välja att betala köpet i sin helhet.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som kan innebära att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen skickas hem till dig.

Förutsättning för att ansöka om att delbetala är att du är över 18 år och inte har några betalningsanmärkningar.

Om du tidigare delbetalat en vara genom Walley kan du använda dig av samma konto och behöver inte genomgå en ny kreditupplysning. Om kreditgränsen på kontot är för låg för ditt köp ansöker du enkelt om en höjning.

Exempel: Vid ett köp om 10 000 kr är uppläggningsavgiften 0 kr och administrativ avgift 29 kr. Den gällande årsräntan är 13,82 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 18,74 %. Det totala belopp som du ska betala är 10 981 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 915 kr. Exemplet är beräknat på en antagen återbetalningstid om 12 månader av en fullt nyttjad kredit.

Kortbetalning
Kortbetalning accepteras av Visa, MasterCard och Maestro. Debitering av ditt betalkort sker direkt. Vi använder oss av Worldline som betalväxel, där du som kund tryggt kan använda ditt kort.

När du betalar med kort skickas du vidare till en säker sida med SSL-certifikat hos Worldline, där du tryggt fyller i dina kortuppgifter och genomför betalningen. Ingen extra avgift tillkommer när du betalar med kort.

Leveranstid:

Beställningar mottagna före kl. 12.00 på måndag till torsdag kommer att behandlas samma dag, för leverans inom 5 arbetsdagar. Beställningar mottagna på fredagar, lördagar och söndagar kommer att behandlas påföljande måndag. Vi reserverar oss mot att vissa varor tillverkas efter beställning och tar då längre tid än normalt, vi meddelar kunden detta direkt efter att order är lagd.

Leveranssätt:

Vi skickar beställningar som postpaket/brev. Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget. Vi arbetar med

Observera! Försändelser som är för stora för utdelning finns kvar på hämtningsstället i 14 dagar. Vi ombesörjer EJ hantering av förlängd liggetid, posten extra betalt för detta och kan inte garantera att tjänsten hinner utföras innan försändelsen går i retur.

Vi tar ut en avgift på 250kr för ej utlösta paket.

Frakt

Inom Sverige:
På alla beställningar under 500 kr inom Sverige tillkommer en fraktkostnad på 49 kronor.

Utanför Sverige:
Fraktkostnaden för en beställning debiteras efter den faktiska vikten Prissättning sker efter postens portotabell för brev och paket.

Restorder:
Vi gör allt för att ha alla varor på lager, men ibland tar tyvärr någon vara slut. Vi restnoterar då dessa varor och levererar så fort vi fått hem dem. Om du av någon anledning inte vill vänta på en restnoterad vara får du givetvis avbeställa den.

Reklamation och returrätt

Vi garanterar att de varor du får är felfria vid leverans. Skulle du få en trasig vara så kontakta oss så fort som möjligt och beskriv detaljerat vad felet är. Vi betalar returfrakten vid en ev. retur av vara pga. reklamation. Vid en eventuell tvist har vi som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. 3 års reklamationsrätt.

Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har Du som konsument (detta gäller ej företag) rätt att frånträda avtalet genom att meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan. För att Du skall kunna nyttja din ångerrätt måste Du returnera varan i oskadat skick, i originalförpackning. Vid nyttjande av ångerrätten är det Du som står för returkostnaden.

Returadressen är:

Alpaca of Sweden Spinnery & Design AB, Rännegatan 263-29, 27177 Löderup

För återbetalning; ange ditt postgiro-, bankgiro-, personkonto- eller bankkontonummer. eller fakturanummer.

Skador på paket

Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till postkontoret eller annan transportör och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till postens eller transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med posten eller transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss.

Personuppgiftsbehandling

Alpaca of Sweden AB, org. nr. 556914-3000, behandlar personuppgifter i samband med handeln på Alpaca of Sweden AB och är personuppgiftsansvarigt för behandlingen. Personuppgifter behandlas för att Alpaca of Sweden AB ska kunna tillhandahålla sina tjänster, huvudsakligen för följande ändamål:

  • För att skapa och upprätthålla ditt personliga konto.
  • För att ta emot och bearbeta dina beställningar och skicka dina varor till dig.
  • För att hantera eventuella returer.
  • För att skicka dig sms-aviseringar om leveransstatus.
  • För att besvara dina frågor och informera dig om nya eller ändrade tjänster.
  • För att skicka marknadsföringserbjudanden som nyhetsbrev och kataloger.
  • För att skicka dig enkäter som ger dig möjlighet att påverka Test AB:s erbjudanden och tjänster.

De uppgifter som behandlas är de uppgifter som du anger, t.ex. när du lägger beställningar, kontaktar kundtjänst eller dylikt. De uppgifter du anger omfattar t.ex. kontaktinformation, leveransadress och beställda varor (”Personuppgifterna”). Personuppgifterna är nödvändiga för att Alpaca of Sweden AB ska kunna uppnå Ändamålen. Viss information kan även komma att inhämtas från offentliga register eller från andra allmänt tillgängliga källor.

Den huvudsakliga rättsliga grunden för behandlingen är att behandlingen är nödvändig för att Alpaca of Sweden AB ska kunna fullgöra sina åtaganden gentemot sina kunder. Vissa behandlingar baseras även på Alpaca of Sweden AB:s berättigade intresse att kunna bedriva sin verksamhet på ett effektivt och säkert sätt samt på Alpaca of Sweden AB:s skyldighet att följa rättsliga förpliktelser. Personuppgifterna kan komma att delas med myndigheter och andra parter som Alpaca of Sweden AB anlitar för att uppnå Ändamålen, t.ex. för leverans. Dessa aktörer kan vara baserade i länder utanför EU/EES. Om Europakommissionen inte anser att landet säkerställer en adekvat skyddsnivå kommer överföringen till den tredje parten att ha stöd i kommissionens standardavtalsklausuler för överföring av personuppgifter till ett land utanför EU/EES, se artiklarna 45–46 i förordning 2016/679 (”GDPR”). Dessa standardavtalsklausuler finns åtkomliga här: http://ec.europa.eu/justice/data-protection/international-transfers/transfer/. Behandlingen av Personuppgifterna kommer pågå så länge det krävs för att uppfylla Ändamålen eller så länge som Alpaca of Sweden AB är förpliktade att göra detta. Därefter raderas Personuppgifterna.

Om du har några frågor kring behandlingen av Personuppgifterna kan du kontakta Alpaca of Sweden AB via info@alpacaofsweden.se Du kan även använda denna adress om du vill utöva någon av de rättigheter du enligt GDPR har som registrerad. Vänligen notera att rättigheterna enligt GDPR inte är absoluta och att ett åberopande av en rättighet därför inte nödvändigtvis leder till en åtgärd. Dina rättigheter enligt GDPR inkluderar följande:

  • Rätt till tillgång – Enligt artikel 15 GDPR har du rätt att ta del av Personuppgifterna och att bli informerad om behandlingen. Den informationen finns i detta dokument.
  • Rätt till rättelse – Enligt artikel 16 GDPR har du rätt att utan onödigt dröjsmål få felaktiga personuppgifter som rör dig rättade. Med beaktande av ändamålet med behandlingen har du också rätt att komplettera ofullständiga personuppgifter.
  • Rätt till radering (”rätten att bli bortglömd”) – Under vissa omständigheter har du med stöd av artikel 17 GDPR rätt att få Personuppgifterna raderade.

Outlöst försändelse

Postpaket ligger på utlämningsstället i 14 dagar. Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss så fakturerar vi dig 250 SEK + moms för vårt arbete med hantering av varorna. Faktura skickas ut inom 3 dagar från datumet då det outlösta paketet registrerats hos oss. Därefter sköts ärendet av Handelsbanken Finans AB.

Övrigt

Alpaca of Sweden reserverar sig för eventuella prisändringar, felaktiga priser och slutförsäljning. Där dylikt är uppenbart felaktigt, kan detta tvinga Alpaca of Sweden att häva köpet och återbetala eventuellt inbetalat belopp på bästa sätt. Detta kan utföras när som helst under affärens gång då felaktighet upptäcks. Orsaken till fel skall tydligt redovisas till kunden i samband med köpets hävande.

Alpaca of Sweden förbehåller sig rätten till ändring av all information, inklusive men ej begränsat till priser, tekniska specifikationer och produkterbjudanden, utan föregående avisering. Vid eventuell slutförsäljning till uppgivet pris eller därför att produkten har utgått, har Alpaca of Sweden rätt att häva köpet och återbetala eventuella inbetalda belopp på bästa sätt. Alpaca of Sweden skall också informera kunden om ersättande eller likvärdig produkt finns tillgänglig.

Updating…
  • Inga produkter i varukorgen.